Polgári jog

Szervezett utazás alkalmával nem olyan szobát kaptunk, mint amit foglaltunk. Mit lehet tenni?

szervezett utazás

A legtöbben szervezett utazás igénybevételével utaznak el külföldre. Ebben az esetben az utazási iroda mindent leszervez, megvásárolja a repülőjegyet, stb., az utazónak csak az úti célt és a szállodát, szállást kell kiválasztania. A szállásokat általában egy katalógusból kell kiválasztani, de aki online foglal, az az utazási iroda oldalán elérhető képek alapján is választhat.

Utazásszervezői vagy utazásközvetítői tevékenységet csak olyan vállalkozás folytathat, akinek ez engedélyezve van. Az engedéllyel rendelkezők vállalkozások listáját erre a linkre kattintva lehet letölteni.

Azonban mielőtt bárki aláírja a szerződést, vagy kifizeti az utazás árát, mindenképpen tájékozódjon előtte, hogy az, akivel szerződést kíván kötni az utazásra, az utazásszervező, vagy csak utazás közvetítő. Ez azért fontos, mert az utazásközvetítőt nem lehet felelősségre vonni, ugyanis az esetleges későbbi követeléseinket az utazásszervezővel szemben tudjuk csak érvényesíteni. Mindenekelőtt mindenképpen ellenőrizni kell, hogy az adott vállalkozás rendelkezik-e engedéllyel, amennyiben nem, úgy semmiképpen se szerződjünk le vele. Az utazási szerződésről szóló 281/2008. kormányrendelet meghatározza, hogy ki minősül utazásszervezőnek, és ki utazásközvetítőnek. Utazásszervező az, aki üzletszerű gazdasági tevékenység keretében személyszállítási, szállás- és egyéb turisztikai szolgáltatásokat (így különösen étkezés, idegenvezetés, szórakoztató, illetve kulturális program) közül legalább kettőnek az együttesét tartalmazó szolgáltatás összeállítását és nyújtását biztosítja. Ezzel szemben utazásközvetítő az minősül, aki üzletszerű gazdasági tevékenység keretében utazási szolgáltatás nyújtására az utazásszervező megbízása alapján, annak nevében szerződéseket köt.

Amennyiben az utazási helyszínre érkezve azt tapasztaljuk, hogy a szállás nem olyan, mint amilyet az utazási szerződésbe belefoglaltak, vagy amit a korábban átlapozott katalógusok tartalmaznak, akkor ezt a tényt azonnal kell jelezni az utaskísérőnek. Amennyiben ezt az utas elmulasztja, a közlés késedelméből eredő kárért az utas a felelős. Az utaskísérő köteles gondoskodni a kifogásnak a helyszíni szolgáltatónak történő bejelentéséről. Az utaskísérő az utas bejelentését, illetve annak a helyszíni szolgáltatóval való közlésének tényét köteles jegyzőkönyvbe foglalni, és ennek egyik példányát az utasnak átadni.

A rendelet kimondja, hogy az utazási szerződésben vállalt szolgáltatás teljesítéséért az utazásszervező felel. Ha az utazásszervező a vállalt szolgáltatást nem az utazási szerződésnek megfelelően teljesíti, köteles a szolgáltatás díját (a részvételi díjat) arányosan leszállítani.

Kép forrása: utazzlastminute.hu

Ha tetszett a bejegyzés, csatlakozz a Jogzóna Facebook oldalához!

A szerzőről

Dr. Keserű Imre

A Debreceni Egyetem, Állam- és Jogtudományi Kar jogász szakán végzett, jelenleg a Dr. Nagy Ádám Ügyvédi Iroda (Hajdúszoboszló) ügyvédjelöltje.