Polgári jog

Kiterjesztett garancia és termékbiztosítás

kiterjesztett garancia

A kiterjesztett garancia és a termékbiztosítás nem ugyanaz a jogintézmény, ennek ellenére sokan nincsenek tisztában azzal, hogy mit jelent-e két fogalom. Amikor új, nagyobb értékű elektromos készüléket vásárolunk, akkor általában az eladó meg szokta kérdezni, hogy akarunk-e termékbiztosítást kötni, vagy külön díj ellenében vásárolunk kiterjesztett garanciát. Érdemes tudni, hogy mit jelentenek a fogalmak.

A termékbiztosítás manapság a mobiltelefonoknál jellemző, amikor is a szolgáltatónál, a készülék vásárlásakor termékbiztosítást kötünk, amely biztosítás díjat havonta kell fizetni. A termékbiztosításnál a biztosító társaság az általános szerződési feltételekben meghatározza azokat az eseményeket, amelyeknél érvényesíteni lehet a termékbiztosítást. Ilyen esemény lehet a vétlen törés, megrongálódás, beázás, stb. Mielőtt termékbiztosítást kötünk, érdemes a feltételeket elolvasni, hogy milyen káreseményeknél lehet a kárigényünket érvényesíteni a biztosítóval szemben. A szerződési feltételekben meghatározásra kerül az is, hogy mi a biztosító kötelessége, ha a káresemény bekövetkezett. Mobiltelefonoknál kötött termékbiztosítás esetében a csere az általános, vagyis ha egy nagy értékű telefon elejtettünk, s ha volt rá termékbiztosítás, akkor egy új készüléket kapunk cserébe.

A kiterjesztett garancia a termékbiztosítástól más. Kiterjesztett garancia díja általában egyösszegű, vagyis a termék vásárlásakor 3-5-10 év plusz garanciát vásárolhatunk. Fontos megjegyezni, hogy a tartós fogyasztási cikkeknél (hűtő, led tv, mobiltelefon, stb.) a kötelező jótállási idő egy év. Az egy éves kötelező jótállási azt jelenti, hogy ha ezen az időn belül a készülék meghibásodik, akkor a jogszabály úgy tekint a meghibásodásra, hogy a hiba gyári eredetű, amelyért a kereskedő, illetőleg a gyártó felel. A kiterjesztett garancia keretében a megvásárolt garancia (jótállás) időn belül (pl. 3-5-10 év) meghibásodás esetén úgy kell tekinteni, hogy a hiba gyári eredetű, amelyért – mint említettem – a kereskedő, illetve a gyártó felelős és köteles a terméket kijavítani, vagy kicserélni. A kiterjesztett garancia a jótállási idő meghosszabbítását jelenti.

A kiterjesztett garancia időtartama általában egy külön szerződés, de lehet a jótállási jegy része is.

Kép forrása: szifon.com

Ha tetszett a bejegyzés, csatlakozz a Jogzóna Facebook oldalához!

A szerzőről

Dr. Keserű Imre

A Debreceni Egyetem, Állam- és Jogtudományi Kar jogász szakán végzett, jelenleg a Dr. Nagy Ádám Ügyvédi Iroda (Hajdúszoboszló) ügyvédjelöltje.